Marketing stratégia választásunk természetesen sok tényezőn alapul, függ a termékünktől a piacunktól és a vásárlóinktól is. Ez számtalan eszközt és kombinációt jelent. Összegyűjtöttem a leggyakrabban használt marketing stratégiai irányokat. Majdnem megvan a száz.

Száz évvel ezelőtt a legtöbb szakmai kifejezés még német eredetű volt. Sok német kifejezés át is került a közbeszédbe (colstok, haver, stréber, strici, slukk, smafu, snassz, hokedli, kredenc, lavór, sámli, stelázsi).  A mai üzleti nyelvet az angolszász kifejezések dominálják. Különösen igaz ez a marketingre. Ezért az angol megnevezéseket is használom, így egyben szakmai szótárnak is használható.

 

Account-based marketing (ABM)— üzleti marketing (B2B) stratégia, amikor a marketing támogatás egyedi ügyfelenként, kulcsvevőnként (key account) történik

Affiliate marketing — közvetítőn keresztül érkeznek a látogatók/vásárlók az weboldalunkra vagy így kerülünk velük üzleti kapcsolatban. A közvetítőnek díjat fizetünk ezért. Például a saját címlistánkra kiküldjük egy másik cég ajánlatát, vagy kitesszük az oldalunkra a hirdetésüket.

Ambush marketing — egy nagy rendezvény vagy esemény keltette érdeklődés kihasználása anélkül, hogy szponzorálnánk az eseményt vagy más egyéb módon fizetnénk érte. Például a GM bár nem volt hivatalos szponzora az 1996-os olimpiának, mint a Toyota, de nagyon jó elérést hozott a kampánya, amiben minden aranyérmesnek egy autót ajánlott fel. Az egyik legtöbbet oktatott példa, amikor az 1994-es téli olimpia szponzora a Visa volt és au American Express a következő szöveggel indított kampányt: “Ha idén télen utazol Norvégiába útlevélre lesz szükséged, de Visumra nem. Visa jelentése vízum. Az utólagos felmérések alapján a megkérdezettek 66 % szerint az esemény főszponzora az American Express volt.

Analytical (Elemző) marketing — adatokon és azok elemzésén alapuló marketing stratégia. A fogyasztói szegmensek meghatározása az fogyasztói adatok alapján, majd az egyes szegmenseket dedikáltan célzó kampányok alkalmazása. Külön szakma a marketing elemző, akik gyakran matematikusi vagy statisztikusi végzettséggel rendelkeznek.

Astroturf marketing (“műfüvezés”) – Az Astroturfing (műfüvezés) olyan politikai, hirdetési vagy PR-kampányokat jelöl, amelyet egy szervezet formálisan megtervezett, de spontán kezdeményezésnek tűnik a külső szemlélő számára. A kifejezés az AstroTurfra márka nevéből származik, amely egy szintetikus szőnyeg márka, ami úgy néz ki, mint a természetes fű lenne.

B2B (business) marketing — üzleti marketing, amikor a cég ügyfelei vásárlói cégek és nem magánszemélyek

B2C (consumer) marketing — fogyasztói marketing, amikor a marketing célja a fogyasztók

B2P (person) marketing — közvetlenül a fogyasztót, vásárlót megszólító marketing stratégia

Behavioral (Viselkedés) marketing — fogyasztói viselkedésen alapuló marketing stratégia. Ez lehet vásárlói szokás, például családok, akik karácsonykor elutaznak vagy online „viselkedés” mint egy adott oldal meglátogatása.

Brand (Márka) marketing — a marketing aktivitások elsődleges célja a márka ismertség növelése, ennek ellentéte a direkt vásárlásra ösztönző marketing aktivitás

Buzz marketing — A buzz szó jelentése zümmögés, zizegés. A buzz marketing stratégia célja, hogy minél többen és több helyen beszéljenek a termékről vagy márkáról egy esemény vagy akció kapcsán. (Nem összekeverendő a Word of Mouth vagy a Virus marketing stratégiával). Egy sikeres „Buzz” számos PR cikket és online beszélgetést hozhat.

Call center marketing — amikor az ügyfelek megkeresése telefon történik akár hideghívásokkal vagy az értékesítési tölcsér bizonyos szakaszában

Catalog (Katalógus) marketing — nyomtatott katalógusok használata a marketing stratégiában

Celebrity (Celebritás) marketing — ennek a stratégiának az alapja, hogy ismert személyek ajánlják a terméket, vagy nyilatkoznak a termék élményeikről, vagy ők az termék „arca”

Channel (csatorna) marketing — amikor az értékesítési csatorna függvényében használunk más-más marketing eszközöket. Ilyen lehet a nagykereskedőket, speciális áruházláncokat (Pl. barkácsáruházak, műszaki áruházak, diszkontláncok), online kereskedőket dedikáltan támogató marketing aktivitás.

Cloud (Felhő alapú) marketing — a marketing stratégia meghatározó eleme az ügyfél szerzést támogató szoftver applikáció, mely lehetővé teszi a felhasználó számára az igény szerint információ gyűjtést, a cég számára pedig jól dokumentáltan követhető teszi a fogyasztók viselkedését.

Co-branding – közös márka megjelenítést jelent; Az együttműködő cégek márka jelölései egymás mellett, egyforma súllyal jelennek meg. A co-marketing és cross-marketing kampányok esetében szokták alkalmazni.

Co-marketing — kettő vagy több cég közösen fejleszti a termékes és építi az ismertségét. Erre példa a Senseo márka, ahol a kávéfőzőt a Philips a hozzátartozó kávépárnákat a Douwe Egbert forgalmazza, de a marketing támogatás összehangoltan történik.

Communal (kommunális/közösségi) marketing — a márkát körülvevő közösség aktív bevonása a marketing kampányok alakításába. Nem azonos a social mediával, csak a magyar fordításuk.

Community (közösségi) marketing — a marketing stratégia fő eleme a márka használóiból és a márka után érdeklődőkből álló közösség építése. Ezek a közösségek és az őket összefogó közösségi portálok, lehetőséget biztosítanak a márka tulajdonosnak, hogy közvetlenül kommunikáljanak egymással. Erősítse a közösségi érzést, növelje az elkötelezett márka rajongók táborát.

Content (tartalom) marketing — A marketing stratégia része a célcsoport számára hasznos vagy szórakoztató tartalmak gyártása. Ezek lehetnek szakértői tartalmak, esettanulmányok, a termék használattal kapcsolatos praktikus információk vagy életérzést, hangulatot közlő szórakoztató tartalmak.

Conversion rate (konverziós ráta) marketing — Konverziónak tekintjük, amikor a vásárló egy általunk kívánt lépést megtesz. Ez lehet oldallátogatás, feliratkozás, vásárlás. A marketing munka során folyamatosan optimalizáljuk ezt a folyamatot, hogy minél jobb eredményt (Rátát) érjünk el.

Corporate (vállalati) marketing — a marketing aktivitás középpontjában nem egy termék vagy szolgáltatás áll, hanem a cég egészének imázsa. Ez irányulhat befelé a dolgozók irányába és természetesen a cég külső megítélésének befolyásolására.

Cross-marketing (Kereszt marketing)— kölcsönös előnyökön alapuló marketing stratégia, ahol két márka vagy két cég használja ki az együttműködésben rejlő lehetőségeket, mely mindkét márkát erősíti. A keresztmarketingre példa a termékek összecsomagolása (mosópor + öblítő, hitelkártya+biztosítás), közös promóciózása (fodrászszalon lánc+ elektromos hajformázó) vagy közös hirdetési kampánya.

Database (adatbázis marketing) marketing — a potenciális vásárlókat tartalmazó adatbázisra épülő marketing aktivitások összessége.

Data-driven (adat alapú) marketing — Adatokra és azok elemzésén alapuló marketing stratégia;

Digital marketing — elsősorban digitális csatornákra és eszközökre építő marketing stratégia

Direct marketing — a célcsoportot közvetlenül megszólító marketing eszközöket alkalmazó stratégia. Ilyen eszközök például a személyes tárgyalás, hírlevél, katalógus küldés, ajánlásokon keresztüli megkeresés, kiállítások.

Disruptive (bomlasztó) marketing — olyan vállalati stratégia, mely jól bejáratott piacokat „rombol” szét, mert új megközelítés és megoldásokat hoz. Ilyen volt a Cirque du Soleil, mely újraértelmezte a cirkusz fogalmát, de az Über vagy Arbnb melyek teljes iparágakat kényszerítettek változásra.

Door-to-door marketing — közvetlenül az ajtón kopogtató ügynökökkel dolgozó stratégiát jelöli. Értékesítők közvetlenül, proaktívan keresik meg a potenciális ügyfeleket.

Drip (csöpögtető) marketing —előre megtervezett üzenetek sorát juttatjuk el a célcsoporthoz. Az elmúlt évek technológiai változásai ennek a folyamatnak az automatizálását tették lehetővé, ezzel növelve a hatékonyságot és a folyamatos pontosítást, fejlesztést

Email marketing — email küldésre alapozott marketing stratégia

Event (esemény) marketing — a marketing stratégia gerincét eseményeken való megjelenés adja. Ez lehet kongresszus, kiállítás, sportesemény, ügyféltalálkozó;

Facebook marketing — a Facebook, mint fő kommunikációs csatorna használata

Field marketing — a field szónak számos jelentése van, mint mező, pálya vagy csatatér. A hagyományos marketing terminológiában, amikor a piacszerzési taktikákat a hadi tudományokból vett analógiákkal oktatták a piactér volt a csatatér. A közvetlenül a „csatatéren” küzdő márka képviselők lettek a field agentek. A „fielden”, azaz a csatatéren dolgózó munkatársakon keresztüli marketing a field marketing.

Geo-marketing — a geológiai, azaz földrajzi elhelyezkedés a meghatározó a marketing aktivitásokban.

Global (globális) marketing — Globálisan, azaz határok nélkül mindenkit egyformán célzó stratégia, nincs leszűkítve. De jelentheti egy nagy világcég központilag meghatározott irányvonalát is, melyet utána helyi szinten már egyedileg valósítanak meg, de az szoros összhangban áll a globális marketing célokkal.

Green (zöld) marketing — természetbarát megközelítés a marketing stratébiában, ez jelentheti zöld termékek fejlesztését és középpontba helyezését, de jelenheti, hogy a „zöld” értékek képviseletének fontosságát a cég stratégiai választásaiban (papír, energia, biciklivel való közlekedés támogatása)

Guerilla (gerilla) marketing — nem konvencionális marketing eszközöket használva, kis befektetéssel nagy és meglepő hatást elérő kampányokat jelöli. Szokatlan környezetben jelenik meg a márka vagy a termék.

Horizontal marketing — A termék azonos fogyasztói csoporttól vagy lokációtól függetlenül.

Inbound (bejövő) marketing — Inbound a kikötőbe bejövő hajók jelzője. Az inbound marketing egy új irányzat a marketingstratégiák között. A pull-marketing online platformon történő megvalósítása. Az érdeklődőt nem reklámokkal, hideghívással és spammel “zaklatjuk”, hanem értéket nyújtva hívjuk fel magunkra a figyelmét. Az inbound legfőbb elemei a tartalommarketing, az e-mail marketing, a keresőoptimalizálás, a közösségi médiában való aktív jelenlét, a közösségépítés és a márkaépítés.

Industrial (ipari) marketing — más cégek számára alkatrészt vagy terméket gyártó cégek marketingjének átfogó neve. A B2B marketingen belül ipari gyártó cégek marketing stratégiája;

Influence(r) (véleményvezér) marketing — Néhány meghatározó véleményvezér megnyerése és az ő

In-game (játékon belüli) marketing — számítógépes játékon belüli hirdetések (Ezt szokták advergaming-nek is nevezni) vagy termékmegjelenítéseket alkalmazó stratégia.

In-store (eladáshelyi) marketing — a termék vásárlás ösztönzése az eladás helyére összpontosít. Elemei lehetnek a termék megjelenítést kiemelő anyagok, másodlagos kihelyezések, szórólapok, bevásárlókocsi reklám, megállító tábla, poháralátét, márkázott pohár, napernyő, kóstoltatás és még sok más.

Integrated (egységesített) marketing —a különböző értékesítés és kommunikációs csatornákon használ eszközök összehangolása márka üzenet, megjelenés szempontjából

Interactive marketing — Marketing stratégia, melynek megvalósítása során a potenciális vásárlókkal folyamatos interakcióban vagyunk. Visszajelzéseiket felhasználjuk és ezt vissza is csatoljuk.

Internet marketing — a digitális, online vagy webmarketing szinonimája. Az interneten áll a marketing stratégia középpontjában.

Internal (belső) marketing — a stratégia a cégen belüli folyamatokra és érték üzenetekre fókuszál. A cég alkalmazottai értsék a márka üzeneteket, és azt saját munkájukban és viselkedésükben hogyan tudják képviselni.

International (nemzetközi) marketing — határokon átlépő értékesítést támogató marketing

Keyword (kulcsszó) marketing — A kulcsszavak kutatásán és optimális használatán alapuló marketing stratégia. Célja, hogy a keresőmotorok minél hatékonyabban találjanak rá az adott tartalomra (SEO)

Local (helyi) marketing — Fizikai helyhez (adott áruház, étterem) közel lévőkre fókuszáló kampányok;

Long Tail (hosszú farok) marketing — A sok kicsi sokra megy elv alkalmazása az on-line kereskedelemben és az on-line kommunikációban. Ennek a stratégiának a lényege, hogy a kisebb keresettségű Termékekre/Kulcsszavakra fókuszál, de ezekből többre.

Loyalty (hűség) marketing — ez a stratégia a fogyasztói hűséget helyezi a középpontba. Célja a meglévő fogyasztók megtartása és újravásárlásra való ösztönzés.

Mobile marketing — a stratégia középpontjában a mobil eszközökön keresztüli üzenetek állnak, mint az telefon, okostelefon, táblagép.

Multichannel (több csatornás) marketing — A többcsatornás marketing a közvetett és közvetlen kommunikációs csatornák – weboldalak, kiskereskedelmi üzletek, postai rendelési katalógusok, közvetlen mail, e-mail, mobil stb. kombinációjának használó marketing stratégia.

Multi-level marketing (MLM)— olyan egymásra épülő értékesítési csatornán keresztül megvalósított marketing, ahol a résztvevők hierarchikus, egymásra épülő hálózatok keretében kapcsolódnak egymáshoz.

Neuromarketing — Az agykutatás, viselkedés kutatás eredményeinek beépítés a marketing stratégiába.

Newsletter (hírlevél) marketing — Rendszeres hírmegosztás a célközönséggel. Ez lehet email vagy nyomtatott.

Niche marketing — Egy viszonylag kicsi, jól meghatározott piaci szegmensre koncentráló marketing stratégia

Non-traditional marketing — nem hagyományos módszereket alkalmazó stratégia – pl. gerilla marketing

Offline marketing — minden nem online történő marketing tevékenység átfogó neve, illetve nem online eszközöket alkalmazó marketing stratégia;

One-to-one marketing (121-nak is jelölik)— egyenkénti és személyes megszólításon alapuló marketing,

Online marketing — azonos az internet és a web marketinggel. Elsősorban online eszközök használatára építő stratégia.

Outbound marketing — az inbound és a pull marketing ellentéte, hirdetése, hideghívásokra, vásárolt címlistákra építő stratégia

Outdoor (kültéri) marketing — Szó szerinti fordítás: ajtón kívüli. Az outdoor marketing keretében kültéri marketing eszközök használatára épít a marketing stratégia. Ilyen eszközök az óriásplakát, molinó, hirdetés bicikli tárolón, autókon, tömegközlekedési eszközökön.

Out-of-home (otthonon kívüli) marketing — nem otthoni fogyasztást célzó marketing stratégia. Például az üdítős vagy kávés cégek marketingjének azon része, amely a nem otthoni fogyasztást ösztönzi (Pl. márkázott poháralátét, megállítótábla, nyitvatartást mutató tábla, stb.)

Performance (teljesítmény) marketing — Az eredményekre és a megtérülésre fókuszáló stratégia.

Personalized (személyre szabott) marketing — Személyre szabott marketing üzenetek és termékek.

Point-of-sale (POS = eladáshelyi) marketing — azon marketing aktivitások átfogó neve, melyek az eladás helyén segítik a vásárlói döntést. A másodlagos kihelyezést biztosító display-től a kávézó asztalán lévő márkázott poháralátétig széles a POS eszköztár.

Post-click (kattintás utáni) marketing — mi történik a kattintás után, milyen a vásárlói út, ez hogyan fejleszthető

PPC (pay-per-click = fizetés kattintásonként) marketing — Hirdetési stratégia, amikor csak azokért a megjelenésekért fizetünk, amelyre az érdeklődő ténylegesen rákattintott. Ennek ellentéte, amikor a megjelenések után fizetünk, függetlenül attól, hogy volt-e interakció.

Product (termék) marketing — egy termékre vagy termékcsoportra fókuszáló marketing támogatás, ennek ellentéte a corporate/vállalati marketing.

Pull (húzó) marketing — a megoldást kereső ügyfeleket „behúzza” ez a stratégia, megoldást kínálva a problémáikra. Az online pull-marketing az inbound marketing, bár gyakran használják szinonimaként is.

Push (toló) marketing — a potenciális vásárlók „orra elé tolja” a terméket. Leggyakrabban használt marketing eszköze ennek a stratégiának a fizetett hirdetés (TV, rádió, újság, plakát, banner, pop-up). Szinonimája az online terminológiában az outbund marketing.

Referral (ajánlás) marketing — aktívan gyűjteni az ajánlásokat a meglévő ügyfelektől, vagy megkeresni véleményvezéreket és az ő ajánlásukat is beépíteni a marketing stratégiába.

Relationship (kapcsolat) marketing — a marketing stratégia meghatározó része az ügyfelekkel kialakított hosszú távú kapcsolat és annak ápolása. A B2B üzleti kapcsolatokban gyakran használt ez a stratégia, például az autógyártók és az őket kiszolgáló alkatrészgyártók között.

Remarketing — viselkedés alapú marketing kommunikációs stratégia az online marketingben, amikor azokat a potenciális ügyfeleket célozzuk hírdetéseinkkel, akikkel már valamilyen digitális kapcsolat létrejött, például meglátogatta az oldalunkat.

Search engine (keresőmotor) marketing — a stratégia célja, hogy a keresőprogramokat használók megtalálják a weboldalunkat. Ez lehet organikusan megjelenő vagy fizetett tartalom.

Self (ön) marketing — saját imázs erősítése, ennek része a personal branding, azaz a személyes márka építése.

Services (szolgáltatás) marketing — Szolgáltatások és nem termékek értékesítését támogató marketing. A termékmarketing stratégia alkotásnál hagyományosan a 4P-t alkalmazzuk, míg a szolgáltatás marketingnél 7P-ről beszélünk a stratégia alkotás során

Shopper (vásárlói) marketing — a vásárlói szokások elemzésén és megértésén alapuló marketing stratégia. Milyen értékesítési csatornákon és milyen módon történik a vásárlás.

Social (közösségi) marketing — A közösség erejének használata a vásárlói viselkedés befolyásolásában. Nem azonos a Social Media / Közösségi média marketinggel.

Social media (Közösségi média ) marketing — Közösségi média csatornákon keresztül lépünk kapcsolatba a potenciális vásárlókkal. Itthon leggyakrabban használt ilyen csatorna a Facebook, az Instagram és Linkedin. )

Sport marketing — Sport események, csapatok és egyéni sportolók használata a terméknépszerűsítésben.

Telemarketing — Telefonmarketing során potenciális vásárlókat telefonon keressük meg ajánlattunkkal (Sokszor kéretlenül)

Test-driven (tesztelés alapú) marketing — ötletek és terméktulajdonságok folyamatos tesztelésével fejlesztjük tovább a termék ajánlatot.

Vertical (Függőleges) marketing — Dedikáltan iparág vagy demográfiai csoport specifikus marketing stratégia. Ezeknek a jól definiált csoportokat, külön az igényeikhez igazodó termékajánlattal szólítjuk meg.

Video marketing — Videók alkalmazása a marketing kommunikációban.

Viral (vírus marketing) marketing — szinte magától, vírusszerűen terjedő tartalomra építő marketing stratégia.

Web marketing — Az on-line vagy digitális marketing szinonimája. Elsősorban webes tartalmakra építő marketing stratégia )

Word-of-mouth (WOM – szájhagyomány vagy pletyka) marketing — A felhasználók saját köreikben megosztják termék élményeiket.

Youth (fiatalokat célzó) marketing — fiatalokat megcélzó marketing stratégia, melynek során gyakran újszerű kommunikációs csatornákat érdemes bevonni, melyeket már célcsoport kiemelten használ, de még nem széles körben elterjedt.